تصاویری از فضای سبز شهری

 

فضای سبز شهری

ادامه نوشته

تاج محل و باغ روبروی ساختمان و دروازه ورودی

 

تاج محل و باغ روبروی ساختمان و دروازه ورودی

در پلان یک باغ اصلی به نام چهار باغ در جلوی عمارت و ساختمان اصلی روی سکو که از طرف دیگر به رود خانه جامنا مشرف است نشان داده شده .

(منبع : مجله معماری و فرهنگ – نوشته : ن.شمشیری)

ادامه نوشته

مواد گیاهی در معماری های فضای سبز ( منظر )

به نام خدا

سلام عرض می کنم به همه طبیعت دوستان در مطلب زیر می خوام مواد گیاهی رو در معماری فضای سبز تشریح کنم پس با اجازه :

گیاهان اساسی ترین عامل پردیسه سازی اند ، و همواره با سایر عوامل ( مانند ساختمان ها ، دیوارها و پیاده روها ) عناصر اصلی طرح پردیسه را تشکیل می دهند ، رنگ قسمت هایی مختلف مواد گیاهی (  یعنی شاخساره ، پوست درخت ، گل ها و میوه ها ) را باید در فصول مختلف سال در نظر گرفت . برای مثال ، از نظر رنگ ، بین شکوفه های زیبای سیب زینتی دربهار و رنگ برگ ها درتابستان تنوع زیادی دیده می شود . افزون بر این ، می توان با کشت گل های سوخوار این تنوع را افزایش داد .

از نظر بافت نیز با بهره جویی از تضاد گیاهان با مواد گوناگون می توان تنوع فراوانی پدید آورد ، برای نمونه ، درختان در برابر نمای آجری ، یا چمن در مقابل پیاده رو ، یا گل در مقابل نمای سنگی ، بافت های چشمگیری را ایجاد می کنند . خود درختان و درختچه های خزان دار نیز بافت های متغیری را از زمستان تا تابستان پدید می آورند .

از نظر شکل ، می توان گیاهان را به اشکال مختلف هندسی یا اشکال جالب دیگر در آورد . کشت گروهی گیاهان می تواند چشم اندازهای بسیار جالبی ایجاد کند ، در این حالت باید اندازه درختان بالغ نیز در نظر گرفته شود .

خطوط عمودی را نیز می توان با استفاده از درختان و خطوط افقی را با استفاده از زمین و شیب دهی ایجاد کرد . بطوری که مناظر مطبوعی حاصل شود . این خطوط ضمنا می توانند محور اصلی را تشکیل دهند .

در طراحی باغ و باغچه می توان محیطی محدود از نظر دما ، رطوبت یا انرژی خورشیدی تولید کرد . برای مثال با استفاده از درختان خزان دار می توانیم آفتاب را طوری تنظیم کنیم که در بهار و تابستان شاخصاره ها با ایجاد سایه ، از رسیدن پرتو آفتاب به زمین جلوگیری کنند . بر عکس در ماه های سرد به علت عدم وجود برگ ها ، آفتاب و در نتیجه گرمای بیشتری به زمین برسد . در این زمینه دیوارهایی که برای مثال با موچسب پوشانده شده اند سردتر از دیوارهایی هستند که از گیاه پوشانده نشده اند و یا محل های چمن کاری شده گرما را برای بازتاب می دهند .

از آنجایی که برگ های درختان اکسیژن و رطوبت پس می دهند و گاز دی اکسید کربن جذب می کنند و همچنین از گذشتن گرد و غبار جلوگیری به عمل می آورند ، استفاده از آن ها در طرح ها ضروری است . نحوه قرار گرفتن درختان ممکن است طوری باشد که نیروی باد را کاهش یا افزایش و یا تغییر جهت دهد . درختانی که بعنوان بادشکن ، متراکم کاشته می شوند . می توانند جلوی جریان هوا را گرفته یا آن را به طرف دیگر هدایت کنند .

از سوی دیگر از گیاهان می توان جهت جلوگیری از فرسایش خاک توسط باد استفاده کرد . درختان شدت ریزش قطرات باران به زمین را کم می کنند و پوشش مواد آلی و ریشه های سطحی فیبری آن ها در موقع جریان آب تا حدودی جلوی از بین رفتن خاک سطحی را می گیرند .

با کشت گیاهان در بزرگراه ها ، می توان از تابش نور آفتاب و پرتو چراغ های خودروها جلوگیری کرد و سرانجام کاشت درختان بصورت متراکم را می توان بصورت دیواره ای برای جلوگیری از دید به درون خانه ها یا پوشاندن یک منظره نامطبوع بکار برد یا با استفاده از گیاهان حاشیه ای و ساختن پرچین راه ویژه ای را مشخص نمود و رفت و آمد از یک راه را متوقف ساخت و یا یک منطقه را محصور کرد .

طراح یک طرح باید با توجه به کلیه ویژگی های گیاه و چگونگی رشد آن و در نظر گرفتن ارتفاع و قطر قسمت هوایی درخت و با توجه به سلیقه شخصی فرد ذینفع و عوامل موجود در محیط ، طرح مناسبی ارایه دهد که از هر نظر متناسب بوده و در آن جنبه های اقتصادی ، روانشناسی ، اجتماعی و امکانات نگهداری در نظر گرفته شده باشد .              

اصول طراحی

به نام خدا

سلام بچه ها امیدوارم از مطالبم لذت ببرین من که لذت بردم و با دقت دریارشون ...

اصولی که در هر طرح باید در نظر گرفته شود نه تنها به هر کدام از عناصر طرح بلکه به رابطه بین هر کدام از آن ها نیز مربوط می شود . مهمترین این اصول عبارتند از :

الف : توازن : توازن به معنی وجود تعادل و تثبیت است و بطور کلی ، چشم انسان عادت دارد که اجسام را بصورت متوازن ببیند و در نتیجه از دیدن اجسامی که ناپایدار و یا در حال واژگونی هستند ، ناراحت می گردد . بنابراین ، توازن عبارت است از تعادل مشاهده ای در دو سوی یک محور عمودی مرکزی . توازن را به دو صورت متقارن و نامتقارن گروه بندی می کنند . در توازن متقارن ، یک محور مرکزی وجود دارد که اجسام در هر سوی آن درست تکرار شده اند ، این توازن در طرح های رسمی به کار می رود و مناسب محل هایی است که بطور کامل مسطح می باشد . در این مورد ، بطور کلی یک محل به عنوان نقطه مرکزی برگزیده می شود و محورهای اصلی و فرعی نسبت به مرکز تعیین می گردد و خطوطی از آن خارج می شوند که الگوی ویژه ای را روی زمین پدید می آورند .

در این حالت ، برای مثال باغچه یا باغ با دیوار یا پرچینی محصور است و خطوط الگو بطور کامل با گیاهانی که هرس یا سرزنی شده اند مشخص شده است . انتقادی که به این نوع طرح وارد است انعطاف پذیری و نظم مکانیکی طرح است ، به زبان دیگر ، همه چیز کامل و تمتم شده است و برای بیننده جایی برای تجسم یا تخیل باقی نمی گذارد .

در مقابل توازن متقارن ، توازن غیر متقارن وجود دارد که حالت رسمی نداشته ، فاقد محور تقارن است ، و در عوض اجسام یا ناحیه هایی که جاذبیت مساوی دارند در مقابل هم ارزیابی می گردند ، بطوریکه از جنبه زیباشناسی ، بار دیگر توازن حاصل شود . یعنی برای مثال رشد درختان مهار نمی شود و آزاد رها می گردد . این نوع طرح برای محل های دارای پستی و بلندی که از صخره و گروه های مختلف درختان تشکیل شده  مساعد می باشد . در این جایگاه ، هرس درختان مطرح نیست ، شکل هندسی حفظ نمی گردد و قسمت های مختلف به الزام یکسان نیستند . البته این بدان معنی نخواهد بود که جنبه های زیباشناسی بطور کامل حفظ نشود ، بلکه کوشش می شود که با استفاده از آرایش طبیعی ، حداکپر زیبایی برای محیط حاصل آید .

ب : ریتم : ریتم (ضرب) از نظر شنوایی عبارت از شنیدن ضربات موزون یا منظم یک آهنگ است و از نظر بینایی عبارتست از مشاهده منظم قسمت هایی مشابه ، برای مپال مشاهده منظم یک رنگ یا یک شکل در یک طرح احساس ویژه ای را در بیننده ایجاد می کند .

پ : تمرکز : تمرکز در طرح عبارت از هدایت چشم و توجه دادن بیننده به یک جنبه ویژه از عناصر طرح ( مانند یک شکل ویژه یک خط معین یا یک درخشان ) است . بوسیله تمرکز می توان قسمت های مختلف یک طرح را از هم جدا ساخت . در طرح های رسمی ، بطور معمول نقطه تمرکز در قسمت آخر محور قرار می گیرد . (برای مثال فواره و استخر یا مجسمه و ... ) . در طرح های غیر رسمی ، قسمت های مختلف طرح طوری طرح ریزی می شود که چشم به قسمتی که بطور معمول شامل گروهی از اشیاء است ( صندلی های موجود در باغ یا باغچه یا گروخی از گیاهان ویژه ) جلب شود .

ت : هماهنگی : هماهنگی به مفهوم تناسب و همخوانی اجزاء یک طرح ( از جنبه نسبت و مقیاس شکل ها و اندازه ها ) است . بدینوسیله کوشش بر آنست که قسمت های مختلف با هم یکی شوند و در صورتی که این کار با موفقیت انجام گیرد ، تصویری واحد از چندین زاویه مختلف بدست می آید . در عمل هماهنگی بوسیله کاربرد بافت ها ، شکل ها و رنگ های مشابه ، یا طرح یک موضوع چشمگیر برای یک گروه در برابر یک گروه دیگر ، با محصور ساختن یک ناحیه یا مجزا ساختن قسمت مورد نظر امکان پذیر است .

با این که هماهنگی از اهمیت فراوان برخوردار است ، اما نباید یکنواخت و کسالت بار باشد . البته تنوع زیاد در طرح نیز ممکن است موجب آشفتگی گردد . برای کاهش یکنواختی طرح ، در سطوح بزرگ یا کوچک باید بافت ها ، شکل ها ، رنگ ها و ارتفاعات مختلف به عنوان نقطه تمرکز به کار گرفته شوند .

کاربرد گیاهان بیابانی در معماری فضای سبز

 

در این مقاله ضمن معرفی ۲ نوع از درختان و درختچه های مناطق بیابانی و خشک به نقش و کاربردشان در معماری و منظرسازی فضای سبز میپردازیم.این ۲ گیاه شاخص در این زمینه عبارتند از :....

نویسنده : م.نجابت

منبع : ماهنامه پیام سبز(ارائه دهنده :حمیدرضا گنجعلی و ملیحه شهرکی نادر) 

ادامه نوشته

فرآیند طراحی

سلام بچه ها تابستون خوش بگذره البته این تابستون خیلی گرم و کسل کننده هست  به هرحال کم کم به گروه ما فضای سبزی ها داره اضافه میشه خداروشکر ... از همین جا به بچه های فضای سبز رامین سلام و خیر مقدم عرض می کنم ... و می گم بیایید دست در دست هم برای رشته نوپامون تلاش کنیم با تشکر ... مرتضی گلشاهی .

برای تهیه یک طرح باید مراحل زیر انجام گیرد :

الف- پژوهش : در این مرحله برای تعیین عوامل مختلفی که در طرح موثرند و پیش از این ، شرح داده شد ، باید از اعمال نظرات شخصی و یا تعصب ( برای مهم یا غیر مهم جلوه دادن یک عنصر بخصوص ) خودداری شود . پژوهش ممکن است شامل کارهای انجام شده و تلفیق آن ها با تجربیات شخصی فرد باشد .

ب- واکاری : در این مرحله باید هر مشکلی مورد توجه ، واکاری و تجزیه و تحلیل قرار گیرد و با توجه به محل ، مردم و مواد موجود ، بهترین راه حل برای آن تعیین گردد .

پ-ترکیب : در این مرحله به متغیرهای موجود جهت داده می شود و الویت های آنها تعیین می گردد ، بدین ترتیب که عوامل فراخور طرح ، نگهداری شده و عوامل نامربوط حذف می شوند . با وجود این ، می توان در طراحی چنان از عوامل مختلف استفاده کرد که طرح  انعطاف پذیری داشته و تغییرات احتمالی در آن امکان پذیر باشد .

در آغاز طراحی برای یک محل ، واکاری شرایط موجود در درجه اول اهمیت قرار دارد . عواملی مانند : پستی و بلندی ، خاک ، میزان آب سطحی ، گیاهان ، جانوران وحشی موجود و آب و هوای منطقه باید مورد نظر قرار گیرند ، افزون بر این ، طراح باید برای آگاهی کافی از محل ، در مواقع مختلف صبح ، ظهر ، شب ، تابستان ، زمستان و در روزهای بارانی و آفتابی از محل بازدید به عمل آورد .

دو موردی که پس از گذراندن این مراحل بایستی در نظر گرفته شوند عبارتند از : اول این که چه عواملی مورد نظر کارفرما می باشد ، دوم این که محدودیت های مالی کدامند . در مراحل بعدی پس از آن که طراح  به تمام نکته های مورد نظر در طرح آگاهی یافت ، آن ها را یادداشت کرده ، ابتدا یک نقشه تقریبی از محل تهیه و آن چه باید در نقشه گنجانده شود مشخص می کند ، سپس در اتاق کار ، نقشه دقیق را ترسیم می کند ، زیرا بدین ترتیب بهتر می توان مشکلات را بررسی و راه حل های مختلف  را مطالعه کرده ، بهترین راه حل را برگزیند . پس از این که تمام نیازهای طرح تعیین گشت ، طراح عوامل مختلف را ترکیب میکند و اطلاعات حاصله را با منطقه مورد نظر تطبیق می دهد تا در جمع ، بتواند یک نتیجه گیری کلی داشته باشد . پس از این مرحله ، طراح باید از قسمت های کلی شروع کرده ، سپس قسمت هایی که بین آن ها را پر می کند مشخص سازد . هر طرح هنگامی پیروزمندانه است که جنبه های علمی آن در نظر گرفته شده و تمام قسمت ها با هم رابطه داشته باشند .

باغهای ایرانی

باغهای ایرانی

وسعت مجازی

وجود چشم انداز اصلی به شکل مستقیم و کشیده در محور طولی باغ روبروی کوشک و نیز کاشتن درختان بلند در دو طرف ان نقشی اساسی در ایجاد پرسپکتیوی دارد...

(منبع :مجله معمار نوشته : ن. شمشیری)

ادامه نوشته

پارکی در پراگ

 



برای دیدن تصویر واقعی روی عکس ها کلیک کنید