landscape3.ir_مهندسي فضاي سبز

بسياري از مديران بر اين باورند كه نوآوري برآيند طوفان فكري ايده هاست. اما استر بالدوين از شركت اينتل معتقد است كه ابزارهاي اندازه گيري، جديت، و فن آوري اطلاعات مي بايد درگير فرايند نوآوري شود تا شركت ها به رشد پايدار نايل آيند.

نوآوري به مانند "كيفيت" مفهوم چندان مانوسي به نظر مي رسد. به سختي مي توان آن را اندازه گيري كرد؛ اما يكي از كارهاي استر بالدوين در شركت اينتل به كار گيري فناوري اطلاعات به منظور غربال، ثبت و تحليل ايده هاي نوآورانه است. او معتقد است كه مي توان نوآوري را به مثابه ديسيپلين فراگير شركتي مديريت كرد.

نوآوري، در خلاقيت خلاصه نمي شود، بلكه يك قابليت مديريتي است. درست به مانند كيفيت، فرايند نوآوري را نيز مي بايد اداره كرد. اين فرايند شامل مراحل مختلفي مي شود، از حس نياز تا ايده اي براي رفع نياز و سپس ايجاد نمونه محصول و اثبات فرضيه هايي كه داشته ايد . كليه اين عوامل منجر به تغييراتي در طراحي وتوسعه، توليد، بازاريابي و حتي مدل كسب وكار شركت مي شود.

landscape3.ir_مهندسي فضاي سبز


نوآوري فناوري اطلاعات، از سوي ديگر، اجازه مي دهد تا از پيشرفت هاي تكنولوژي بهره گيريد و از ابزارهايي براي بهره وري بيشتر، عملكرد سريع تر، ارزان تر و هوشمندانه تر استفاده كنيد. ابزارهاي فناوري اطلاعات، اطلاعات بيشتري را در اختيار شما قرار مي دهد و خرد تجاري را براي اتخاذ تضميمات عاقلانه تر تقويت مي كند.

مثال ساده اي در اين مورد را در نظر بگيريد. در گذشته مديران از جعبه پيشنهادات استفاده مي كردند تا نظرات كاركنان و مشتريان را در موارد مختلف جويا شوند. اما مرور اين پيشنهادات به كابوسي براي مديران مبدل مي شد چون هيچ نقطه تمركزي وجود نداشت. اما با استفاده از پايگاه هاي داده كه ابزاري براي ثبت نظرات است، هم مي توان ايده ها را ثبت و هم آنها را طبقه بندي كرد. به طور مثال مدير در پي ايده هايي در مورد موضوع "الف" است، اما ايده هاي دريافتي در مورد موضوعات "ب"، "ج" و يا "دال" نيز هستند. از آنجا كه موضوع مورد علاقه "الف" است، نمي خواهيم كه در گير ديگر موضوعات شويم و نمي خواهيم كه آنها را نيز از دست بدهيم. نرم افزاري كه در اين مورد قابل استفاده است مي تواند موضوعات غير قابل استفاده را فيلتر كند و تنها مباحث مورد نظر را نشان دهد بدون اينكه ديگر موارد مفقود و يا براي هميشه حذف شود.

landscape3.ir_مهندسي فضاي سبز



بدين ترتيب مي توان با ابزار فناوري اطلاعات، فيلتر، ثبت و تحليل داده را انجام داد. ابزارهايي كه براي اين كار وجود دارد 10 سال پيش در دسترس نبود. اين تنها شركت هاي تكنولوژي نيستند كه از فناوري اطلاعات براي بهينه سازي تصميمات و فرايندهايشان استفاده مي كنند. بقا در عرصهء تجاري ايجاب مي كند شركت ها نوآوري را به مثابه يك فرايند مستمر و قابل بهبود در نظر گرفته و ابزارهاي فناوري اطلاعات مناسب با آن را بكار گيرند.

شركت هايي كه نوآوري را فرايند نمي دانند ممكن است مولد نوآوري هاي شگرفي باشند، اما اين نوآوري ها قاعدتاً درسيلوهاي منزوي همانند واحدهاي تحقيق وتوسه و يا تحليل بازار به وقوع مي پيوندد و در بستر سازماني نهاينه نمي شود. شركت ها مي بايد در كنار در نظر گرفتن نوآوري به عنوان يك فرايند مستمر، در پي ايجاد انگيزه براي كاركناني كه مروج نوآوري هستند، باشند. همچنين استفاده از شبكه ها براي برقراري ارتباط بين افراد و ايجاد برهم افزايي بين افكار ايشان قابل توصيه است. ابزارهاي فناوري اطلاعات همچون رسانه هاي اجتماعي و سايت هاي شبكه هاي اجتماعي مي تواند پويش لازم را در زمينه ايجاد ارتباط و برقراري سينرژي عقايد ايجاد كند.

landscape3.ir_مهندسي فضاي سبز


جاي ترديدي نيست كه مديران نمي توانند در جريان كليه روندهاي نوين فناوري اطلاعات باشند. با اين وجود اينترنت به روز آوري مديران را تا حد زيادي تسهيل كرده است. قوياً توصيه مي شود مديران روندهاي جديد را به صورت آنلاين تعقيب كنند. همين مورد "نوآوري به مثابه يك ديسيپلين" يا "نوآوري به مثابه يك روند" را در نظر بگيريد. واژه هاي “Innovation as a discipline” را در اينترنت جستجو كنيد و از شمار مشاوره ها، كسب وكار ها و ابزارهايي كه حول اين محور توسعه يافته اند، متعجب خواهيد شد!

ناشر: MIT Sloan Management Review