شهر و دسترسی - سمینار 2 (درس طراحی فضاهای شهری)
شهر و دسترسی
به طور کلی هر شبکه حمل و نقل شهری دو وظیفه را عهده دار است :
الف – جابه جایی افراد و کالا در طول شبکه ؛ و
ب – جمع آوری افراد و کالا از مبدا و رساندن آن ها به مقصد ، و برعکس .
عمل اول را حرکت و دوم را دسترسی می نامند .
برای آنکه حرکت با سرعت بیشتری همراه باشد لازم است که از توقف های پی در پی به منظور تبادل کالا و مسافر کاسته شود .
بنابراین ، خاصیت حرکت و دسترسی در خلاف یکدیگر عمل می کنند و دستیابی به هر کدام به کاهش کارکرد دوم می انجامد .
هر اندازه دسترسی بیشتر باشد ، سرعت کمتر خواهد بود ؛ و هر چقدر دسترسی کمتر باشد ، سرعت افزون تر می شود .
راه های شهری بر مبنای و عامل سرعت و دسترسی به سه دسته تقسیم می شوند :
1- خطوط عبوری ، که وظیفه اصلی آن ها تامین حرکت است و دسترسی آن ها صفر – یا در حد صفر – است . در این گونه راه ها ، حجم زیاد کالا و افراد با سرعت زیاد در حرکت است .
2- خطوط واسطه ، که در آن ها عمل دسترسی و حرکت با سهمی تقریبا برابر انجام می شود . در این گونه راه ها حجم متوسط بار و مسافر با سرعت متوسط در حرکت است .
3- خطوط تغذیه ، که کار آن ها جمع آوری مسافر از نقاط پراکنده و رساندن آن ها به خطوط واسطه است . خاصیت اصلی خطوط تغذیه دسترسی است . در این خطوط حجم کم ترافیک با سرعت اندک در جریان است .
بر مبنای این دسته بندی آزادراه ها ، بزرگ راه ها و خیابان های شریانی (اصلی) ، جزو خطوط عبوری اند ، خیابان های جمع کننده و پخش کننده حکم خطوط واسطه را دارند ، و خیابان های محلی خطوط تغذیه اند .
کنترل دسترسی :
محدود ساختن دسترسی عابران پیاده و خودروها به معابر ، کنترل دسترسی نامیده می شود . کنترل دسترسی در سه سطح اعمال می گردد :
1- کنترل کامل دسترسی
منظور از کنترل کامل دسترسی ، دادن اولویت کامل به ترافیک عبوری و سرعت وسایل نقلیه در یک معبر است . در این نوع کنترل ، ورودی ها و خروجی ها به نوعی طراحی می شوند که ورود و خروج و هم چنین عبور و مرور موجب توقف یا کاهش سرعت ترافیک عبوری نگردد .
در کنترل کامل دسترسی ، تقاطع هم سطح وجود ندارد و تعداد و فاصله ورودی ها و خروجی های غیر هم سطح نیز با ضوابط و استاندارد های معینی تعیین می شوند .
2- کنترل نسبی دسترسی
در کنترل نسبی دسترسی امکان ایجاد تقاطع های هم سطح وجود دارد ولی این تقاطع ها باید در فواصل معینی از یکدیگر و تحت ضوابط مشخص ساخته شوند . طراحی تقاطع ها باید به گونه ای باشد که موجب کاهش سرعت و یا توقف ترافیک عبوری نگردد . یکی از تدابیر موثر در این مورد ایجاد راه کناری است .
راه کناری راهی است واقع در کنار راه شریانی و در امتداد آن که به منظور جمع آوری ترافیک محلی و هدایت آن به مسیر اصلی – یا برعکس – ساخته می شود .
3- بدون کنترل دسترسی
در دسترسی فاقد کنترل ، ورودی ها و خروجی های مسیر کنترل نمی شود ولی پاره ای اقدامات برای افزایش ایمنی ، مانند سرعت گیر و میدانچه ، صورت می گیرد .
در شروع هر طرح شهرسازی و همزمان با بررسی در مورد فضاها و بافت معماری ، لازم است این پرسش نیز مطرح گردد که چه نوع شبکه ارتباطی برای این بافت ها و کاربری ها مناسب است ؛ چرا که شبکه ارتباطی و کاربری ها بر هم تاثیر متقابل دارند .