منابع مورد نیاز برای بعضی از دروس

با سلام خدمت دوستان گرامی

در این مطلب به چند مورد از منابع برای دوستانی که به کتاب های مکمل نیاز دارند می پردازم از جمله درس های بیان تصویری ، آبیاری عمومی و اکولوژی...

اگر منابع دروس دیگری رو هم نیاز داشتید خبر بدید تا اضافه کنم...

 

بیان تصویری:

(این کتب برای دانشجویان کارشناسی ارشد هم کاربرد دارد)

اصول و مبانی طراحی،تالیف فرانسیس د.ک ، چینگ،ترجمه حسن،اثباتی،انتشارات مارلیک1375

پرسپکتیو، تالیف گوئی وایت ،نشر نوبهار

راندو طراحی با قلم و مرکب ،تالیف رابرت گیل ، ترجمه هدایت موتابی،نشر آزاده،1383

رسم فنی و پرسپکتیو در طراحی معماری ، محمد رضا موسویان، تهران،نشر آذرخش،1380

تکنیک های گرافیک ،نشر جهاد دانشگاهی هنر ،1376

پرسپکتیو مدرن ، ترجمه محمد رضا سمه چی ،انتشارات باستان

 

آبیاری عمومی:

رابطه ی آب و خاک و گیاه  علی زاده.

فیزیک خاک ترجمه دکتر محبوبی

آبیاری عمومی ...و حل المسایل موسوی و شاه محمدی

 

اکولوژی:

 

اردکانی.م.ر.۱۳۸۱.اکولوژی .انتشارات دانشگاه تهران

اسلامی.اکولوژی عمومی.جزوه درسی دوره ی کارشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند

اکولوژی گیاهان زراعی .جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد زراعت .دانشگاه تربیت مدرس تهران

کافی.م.م.لاهوتی.فیزیولوژی گیاهی(جلد اول).ترجمه.انتشارات دانشگاه فردوسی.

کافی.م.م.لاهوتی.فیزیولوژی گیاهی(جلد دوم).ترجمه.انتشارات دانشگاه فردوسی.

کوچکی .خیابانی.مبانی اکولوژی کشاورژی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

کوچکی. فیزیولوژی گیاهان زراعی .اتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

شانه چی. ۱۳۷۲.اکولوژی گیاهی.انتشارات آستان قدس رضوی مشهد.

نصیری محلاتی.م.ع.ر.کوچکی.پ.رضوانی.ع.ر.بهشتی.۱۳۸۰.آگرواکولوژی.ترجمه.انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

نیشابوری.ا.اکولوژی  عمومی.انتشارات دانشگاه تبریز  

نیشابوری.ا.اکولوژی.جزوه درسی دوره کارشناسی دانشگاه تبریز

گل ساعت

ادامه نوشته

منظر پایدار

مفهوم منظر پایدار  در 5 مقوله زیر خلاصه می شود:
  1. حفظ و صرفه جویی در آب
  2. حفظ و صرفه جویی در انرژی
  3. کم کردن میزان و هزینه نگهداری
  4. کم کردن اتلاف مواد (بازیافت ، تبدیل و استفاده مجدد)
  5. ایجاد زیستگاه حیات وحش

 

www.landscape3.blogfa.com
ادامه نوشته

اصول کاشت چمن

 

www.landscape3.blogfa.com


احداث چمن مناسب، به تهیه بستر بذر مناسب بستگی دارد که اساس چمنکاری محسوب می شود و مراحل مختلف آن بشرح ذیل می باشد:
1- تهیه خاک مرغوب و مناسب برای چمنکاری به میزان و حجم مورد نیاز (بهتر است با انجام آزمایش خاک، نیازهای غذایی چمن را تعیین کنیم.)
2- زوائد، خرده چوبها، قلوه سنگها و کلاً مواد خارجی درشت را تا عمق 15 سانتیمتری بستر کاشت جمع آوری نمائیم.
3- برآورد میزان سطح چمنکاری به منظور تأمین نهاده ها، بذر و....

ادامه نوشته

فضای سبز مکان های صنعتی و کارخانجات

محوطه  کارخانجات و مکانهای صنعتی از جمله فضاهایی هستند که بدلیل شرایط  نامساعد محیطی از قبیل خاک و آب  نامطلوب که گاها آلوده نیز می باشد امکان ایجاد و گسترش فضای سبز در آنها با مشکلاتی مواجه می شود . در این مکانها اغلب نمی توان گونه های گیاهی را بکار برد که به راحتی در فضای سبز شهری  مورد استفاده قرا می گیرند ،دراین بخش سعی بر آن داریم تا با معرفی گونه های زینتی مقاوم به شرایط نا مساعد محیطی  گامی  در جهت  توسعه فضای سبز این مکانها برداریم.

گیاهان پهن برگی  که به شرایط نامساعد  مقاوم هستند عبارتندازافرا ، شاه بلوط هندی ، عر عر ، توسکا ، توس ، نخود درختی ، ممرز ، شاه بلوط ، داغداغان ، جوالدوزک،فندق،ارغوان،زالزالک ،داویدیا،اکالیپتوس،راش،زبان گنجشک،لیلکی،کوئل روتریا،گردو،پروانه،عنبرالسائل،درخت لاله ، سیب زینتی ، توت آمریکایی ، توت ، پالونیا ، چنار ، صنوبر ، گوجه گلها(بادام گل،هلوگل،گیلاس گل)، بلوط ، اقاقیا ، بید ، سماق کوهی،اقطی ، نمدار ، نارون ، آزاد

گیاهان سوزنی برگ از قبیل سرو نقره ای ،ژونی پروس ،کاج تهران و........... نیز به شرایط نامساعد محیطی مقاومت نشان می دهند.

ادامه نوشته

درختان و خطوط انتقال برق

با شروع فصل پاییز هرس درختان شروع میشود.زمان مناسب بسته به هر منطقه متفاوت است ولی با  خزان برگها در درختان خزان کننده زمان هرس شروع میشود.همیشه سبز ها هم در فصل پاییز با شروع دوره رکود گیاه قابل هرس میباشند.

یکی از مشکلاتی که فضای سبز شهری و اداره برق با آن روبرو هستند تداخل شاخه درختان با خطوط انتقال برق و بروز مشکلات آتش سوزی و قطع برق و آسیب به  درختان  میباشد.اداره برق ساده ترین راه را هرس سرشاخه های انتهایی درختان و آزاد کردن خطوط سیم های برق میداند و فضای سبز با این امر در سطح وسیع چندان موافق نیست ولی از طرفی چاره ای ندارد.

برای جلوگیری از این امر اولا کاشت درختان بویژه با ارتفاع بلند در زیر خطوط سیم برق نباید انجام گیرد.استفاده از درختان با حداکثر ارتفاع پایین تر از حدود سیم های برق قابل بررسی میباشد.

انتخاب مسیر درست انتقال خطوط از طرف اداره برق باید مد نظر باشد.در بعضی کشورها کانال های مجهز زیرزمینی برای این امر اختصاص یافته است.

برای درختان با وضعیت موجود هرس باید با کمترین خسارت به درخت و نظارت فضای سبز انجام شود.

ارتباط مستمر اداره برق وفضای سبز برای حل اینگونه مسایل و تصمیم برای مسیرهای جدید کاشت درختان و انتقال خطوط بسیار مفید است. 

معماری منظر مدرن در ساختمان اداری

 

محوطه سازی حرفه ای در ساختمان های اداری

www.LandScape3.blogfa.com

 

ادامه نوشته

مدیریت گلخانه

در این پست یک سری اطلاعات تقریباْ جامع در مورد گلخانه براتون میذارم

ادامه نوشته

برگزاری کلاس های آموزشی

به نام خدا

سلام دوستان در این ترم یکسری کلاس های آموزشی برای رشته های مهندسی آب . مهندسی فضای سبز . مهندسی معماری و کلیه گرایش های عمران در دانشگاه برگزار می شه کلاس هایی که برگزار میشه عبارتند از :

۱- برنامه اتوکد (اصول و روش های نقشه کشی) ۲۰۱۰ AutoCAD

۲- کلاس های آشنایی با Arc GIS

۳- نقشه برداری و کار با دوربین توتال استیشن Total Station

کلیه این کلاس های آموزشی پس از پایان دوره دارای گواهینامه معتبر از دانشگاه می باشد. کسانی که خواستار ثبت نام هستند به گروه مهندسی آب مراجعه کنند.

اصول کاربردی در طراحی و باغسازی

به نام خدا

خانه‌اي ساخته‌ايم به امني آغوش خانواده و صميميت دوستان مدرسه. حالا كه باز بوي كاغذ و مداد، شميم مهر را پر كرده، خانواده كوچك ما را در لحظاتت شريك كن، چه هوا ابري باشد، چه آفتابيه دلچسب ظهر پائيزي... بلاخره حذف و اضافه تمام شد و باید دوباره با هم به طرف آموختن قدم برداریم... باز هم سلام اونم از سلام های گرم که باعث دلگرمیه همه ما می شه. درسته ۱ سال گذشت و ما باید از طرفی به آینده فکر کنیم و از طرفی کمی به گذشته که درس هایی که پاس کردیم اونم با نمره خوب آیا از این درس ها برداشت هم کردیم یا نه... بگذریم و به آینده بچسبیم دوستان در این پست که منبع اطلاعاتی ما سایت معماری منظر ایران بوده خواستم مطالب قبلی خودم در مورد باغ ایرانی رو بیشتر و تکمیل کنم.

طراحی باغ ایزانی را می توان در اصول زیر خلاصه نمود:

الف ) سلسله مراتب: بر اساس این اصل فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت، ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار می گیرند. در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسه مراتب در باغ ها از سردرورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

ب)تقارن : تقارن یکی از اصول طراحی به شمار می رود که در دوران باستان در بسیاری از بناهای عمومی و مذهبی به کار رفته است. اصل تقارن را می توان کامل ترین شکل تعادل به شمار آورد که علاوه بر جنبه های زیبا شناسی از لحاظ ایستایی نیز همواره مورد توجه بوده است. در باغ های ایرانی به وفور از این اصل استفاده شده است. کوشک های ساخته شده متقارن بوده و بر روی محور یا مرکز تقارن واقع اند. اوج قرینه سازی را می توان در محورهای اصلی دید. در محور اصلی حتی درختان، درختچه ها و گل ها نیز قرینه کاشته شده اند. باغ های مستطیلی بسته به مکان قرار گیری کوشک، یک یا دو محور تقارن و پلان های مربع اغلب چهار محور تقارن دارند.

ج ) مرکزیت : یکی از امور مهم در ترکیب و سازمان دهی عناصر در بسیاری از فضاهای معماری مرکزیت است و غالبا برای تاکید به مهم ترین قسمت مجموعه مورد استفاده قرارمی گیرد. اصل مرکزیت بیشتر در کوشک ها دیده می‌شود. خصوصا کوشک هایی با طرح هشت بهشت. این اصل در پلان مربع با وجود کوشک در محل تقاطع محور ها، در اوج خود می باشد.

د) ریتم : به معنی تکرار موزون ساده یا پیچیده یک عنصر یا پدیده در یک اثر هنری است. منظور از تکرار موزون پیچیده، تکرار چند عنصر یا مجموعه به نحوی است که درک روابط و قانونمندی های حاکم بر آنها به مشاهده دقیق و عمیق نیاز دارد. این اصل در مواردی جوابگوی نیاز عملکردی می باشد همچون حجره های یک مدرسه یا کاروانسرا ، وگاهی بر آورده کننده نیاز زیبایی شناختی است از لحاظ بصری منظری ظریف و خوشایند پدید آورد. (سلطان زاده ۱۳۷۸) در باغ ایرانی این اصل را می توان در دیواره های حاشیه باغ، دیواره های صفحه بندی حاصل از زمینهای شیب دار و حتی در کفسازی ها مشاهده می شود.

ه) استقلال و تشخیص فضاها : در معماری ایرانی همه فضاها دارای استقلال و متشخص اند و هیچ فضایی منفی یا مانده از فضای دیگر نیست.این ویژگی که به نظر می رسد گاهی با واقعیت های کارکردی در تعارض باشد از اصول مراعات شده در نمونه‌های ارزشمند معماری ایران است. درباغ ایرانی نیز همه فضاها اعم از ساخته و ساخته نشده ، از خود هویتی به نمایش می گذارند.بطوریکه حتی فاصله میان دو فضای مستقل، خود عرصه ای کامل به شمار می‌آیدکه واجد تعریف ، هویت و عملکرد مستقل می باشد.

و)تنوع در وحدت، وحدت در تنوع : باغ ایرانی در عین وحدت در خطوط کلی، هندسه و مصالح اجرایی، دارای تنوع فضایی بی نظیری است.تنوع فضایی باغ با تعریف فضاهای مستقل از هم از طریق محدودسازی، تنظیم فاصله دید، بهره گیری از اشکال کامل هندسی، طرح کاشت، ترکیب بندی های متفاوت از گونه های گیاهی، کارکردهای فضایی آب، بهره گیری از مصالح و امثال آن نمود پیدا میکند. محورهای اصلی، محورهای فرعی، کرت‌ها، انواع حوض ها و فضاهای ساخته شده با نوع بسیار زیادی که ارائه می دهند نشان از یک نظم و وحدت سازی در کلیت باغ می دهند.

ز)طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر : فرهنگ ایرانی انسان را جدا از طبیعت نمی بیند بلکه او را همراه باسایر عناصر طبیعت و جزء لا ینفک آن و دل سپردن به طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی را علاوه بر اینکه پی بردن به آیات و نشانه های خدا می بیند، موجب حظ بصر و نشاط روان آدمی می داند. از این رو معماری و هنر ایران به شدت طبیعت گراست. این اصل در باغ ایرانی سبب بوجود آمدن فضاهای نیمه باز مانند ایوان و کوشک شده است که حد فاصل و پیوند دهنده فضای طبیعت (حیاط یا منظره باغ) و بخش ساخته شده می باشد. وجود فضای دنج و خلوت و پناه بردن به گوشه طبیعت در باغ ایرانی یک قاعده است، در نتیجه باغ ایرانی فضایی عارفانه و شاعرانه برای تامل به شمار می رود. وجود چشم اندازهای عمیق و باز در محورها و مسیرهای اصلی باغ، عدم وجود موانع بصری و هدف دار بودن این مسیرها (رسیدن به فضای ساخته شده یا یک نشانه بصری) بر طبیعت گرایی بیشتر صحه میگذارد. در نهایت ویژگی های مشترک باغ های ایرانی را می توان این گونه بر شمرد :

- تقسیم باغ غالبا به چهار بخش

- استفاده از خطوط راست در طراحی

- وجود یک کوشک یا بنا در مرکز یا بلندترین قسمت باغ

- استفاده از یک جوی اصلی

- استفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشک

- رابط نزدیک با طبیعت

- کاشت درخت میوه در قسمت بزرگی از باغ

- فقدان فضای سبز بیهوده و ... (حیدر نتاج ، ۱۳۸۰)

حیدرنتاج، وحید(۱۳۸۰) ، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.

سلطان زاده حسین (۱۳۷۸) تداوم طراحی باغ ایرانی در تاج محل،‌ دفتر پژوهشهای فرهنگی،‌تهران.