درس های ترم بعد !!!
با عرض سلام و تبریک به مناسبت هفته پژوهش به همه دانشچویان مبتکر
خیلی از دوستان پرسیدند که چرا ما در نمایشگاه هفته پژوهش هیچ کاری انجام ندادیم و غرفه ای برای رشته مهندسی فضای سبز نبود
... دوستان ما برنامه های زیادی داشتیم
از جمله مسابقه کشت تراریوم که به بهترین طرح تراریوم جایزه می دادیم
ولی به دلیل اینکه این نمایشگاه در دانشکده کشاورزی پردیس تشکیل شد
و در نمایشگاه دایمی برگزاز نشد و به دلیل کوچک بودن فضا و عدم عملی کردن طرح ها به همراه سایر گروه های دانشکده کشاورزی و انجمن های علمی مربوطه تصمیم گرفتیم
کلیه برنامه ها و طرح های ابتکاری دانشجویی خود را در نمایشگاه دایمی که در آینده(ترم بعد)در هفته جهش دانشگاه ، رونمایی کنیم
به امید موفقیت و سربلندی ... البته اینم بگم مقالات مهندس رمضان که در نشریه های بین اللملی کاملا معتبر که چاپ و منتشر شده است به عنوان طرح در این نمایشگاه پژوهشی به نمایش در آمده است ...
در ادامه می خواهم درس های ارایه شده در این ترم رو برای شما (همه ورودی ها) همراه اساتید آن معرفی کنم و همچنین ارزشیابی اساتید و انتخاب واحد مقدماتی فراموش نشه البته مهلتش تا ۲۰/۱۰/۸۹ هست پیروز و سربلند باشید ... تقدیم به هر ۴ ورودی ...
ورودی 86
ردیف |
نام درس |
تعداد واحد |
استاد درس |
1 |
طراحی کاشت گیاهان زینتی |
4 |
مهندس پیمان گلچین |
2 |
طراحی محوطه های ویژه |
4 |
مهندس پیمان گلچین |
3
|
پروژه |
4 |
اساتید گروه |
4 |
تارخ تحلیلی صدر اسلام |
2 |
- |
ورودی 87
ردیف |
نام درس |
تعداد واحد |
استاد درس | |
1 |
سازه ها در فضای سبز |
3 |
مهندس علی سرگلزایی | |
2 |
انقلاب اسلامی |
2 |
عنایت مهری | |
3
|
حاصلخیزی خاک و کود |
3 |
مهندس مهدی آران | |
4 |
طراحی پارک و پارک سازی |
4 |
مهندس بهروز نارویی | |
5 |
سمینار |
1 |
اعضای گروه | |
6 |
مدیریت فضای سبز |
2 |
مهندس داریوش رمضان | |
7 |
جامعه شناسی عمومی |
2 |
مهندس حسن شهرکی |
|
8 |
عکسهای هوایی |
3 |
مهندس عبدالرحمن مصطفایی |
|
ورودی 88
ردیف |
نام درس |
تعداد واحد |
استاد درس |
1 |
مساحی و نقشه برداری |
3 |
دکتر افراسیاب |
2 |
گلکاری |
4 |
مهندس داریوش رمضان |
3
|
تاریخ فرهنگ و تمدن ایران و اسلام |
2 |
- |
4 |
اصول طراحی |
4 |
مهندس بهروز نارویی |
5 |
طراحی سیستم های آبیاری |
3 |
دکتر دلبری |
6 |
تربیت بدنی 2 |
1 |
- |
ورودی 89
ردیف |
نام درس |
تعداد واحد |
استاد درس | |
1 |
اصول باغبانی |
3 |
دکتر سلوکی | |
2 |
زبان خارجی |
3 |
- | |
3
|
آیین زندگی |
2 |
- | |
4 |
اکولوژی |
3 |
دکتر اصغری پور | |
5 |
خاکشناسی عمومی |
3 |
دکتر غلامعلی زاده | |
6 |
تربیت بدنی 2 |
1 |
- | |
7 |
آمار و احتمالات |
3 |
مهندس قنبری |
|
8 |
رسم فنی |
2 |
مهندس توحید باقرپور |
|
با آرزوی موفقیت شما در امتاحانات پایان ترم ...
پرسپکتیو و کاربرد آن
در حالتى كه پرده تصوير با دو دسته از يالهاى جسمى كه داراى سه دسته يالهاى عمود بر هم اند موازى باشد, پرسپكتيوى كه از جسم مذكور بر روى پرده تصوير خواهيم داشت پرسپكتيو يك نقطه اى خواهد بود.
پرسپكتيو هاى يك نقطه اى براى نشان دادن فضاهاى داخلى , برخى صحنه هاى خيابان و طرحهايى كه داراى تقسيمهاى مساوى (مدوله) مى باشد استفاده مى شود, ترسيم اين گونه پرسپكتيو ها آسان است.
انواع پرسپكتيو
نظر به آن كه اغلب اجسامى كه با آنها سروكار داريم(در طرح و ترسيم معمارى) داراى يالهاى موازى و عمود بر هم هستند لذا با توجه به فرم قرار گرفتن يالهاى يك جسم در وراى صفحه تصوير, نسبت به اين صفحه سه حالت خاص براى تصوير پرسپكتيو اجسام بر روى پرده تصوير به وجود مى آيد.
الف- پرسپكتيو يك نقطه اى . ب- پرسپكتيو دو نقطه اى. ج-پرسپكتيو سه نقطه اى.
پرسپكتيو مركزي (perspective)
در پرسپكتيو مركزى از يك نقطه به نام مركز (مركز ديد) نگاه مى كنيم و آنچه را كه ديده مى شود روى پرده تصوير كه ممكن است در پشت و يا جلوى جسم قرار داشته باشد, تصوير مى كنيم. واضح است كه در اين نوع پرسپكتيو شعاعهاى مصور با هم موازى نبوده و در همان مركز ديد با يكديگر متقاربند. اين نوع پرسپكتيو بيشتر در ترسيم نقشه هاى ساختمانى به كار برده مى شود. در ترسيم پرسپكتيو , بر روى يك سطح مسطح حقيقى جوانب مختلف فرم را آن طور كه ديده مى شود ترسيم مى كنيم. به عبارت ديگر يك پرسپكتيو صحيح تصوير سه بعدى ظاهر (آنچه ما مى بينيم) يك جسم آن طور كه در حقيقت وجود داردمى باشد و تنها تصويرى است كه چشم انسان آن را به عنوان واقعيت قبول مى كند و احساسات انسانى مى تواند بر آن قضاوت نمايد,هر چه ما يك شيئى را بيشتر(يا بهتر) درك نماييم , ترسيم پرسپكتيو آن آسانترخواهد بود.
******************
آشنايي با پرسپکتیو در نقاشي
پرسپکتیو یعنی علم طراحی شکل ظاهری اشیاء و نحوه دیدن حجم های سه بعدی و ترسیم آنها برروی سطح دو بعدی قوانین پرسپکتیو امکان نمایش عمق و بعد سوم را بر روی صفحه فراهم می کند.
با تغییروتبدیل خطوط وبا حالتهایی که سایه روشن ایجاد می کند. عمق کاذب و بعد مجازی ایجاد می شود که عامل انحراف دید چشم محسوب می شود وچون چشم مدام در حرکت است هما هنگ با دگرگونی زمان و مکان دریافت های تازه تصویری را بصورت پیوسته ادراک می کند. در حالتیکه تصویر اشیاء که با قوانین پرسپکتیو بوجود می آ ید تنها نمایش لحظات زمان است که بصورت ثابت و ساکن ایجاد شده است.
در عالم طبیعت (فضای سه بعدی), هر چه به چشم بیننده نزدیکتر باشد بزرگتر(پلان جلوه), و هرچه دورتر باشد کوچکتر(پلان عقب) دیده می شود. بدین ترتیب اشیاء مثل تیر چراغ برق ویا ریل قطار که در فواصل مختلف نسبت به بیننده قرار دارند بحالت بزرگتر (اشیاء نزدیک به بیننده) و کوچکتر( اشیاء دور نسبت به بیننده) رؤیت می شوند. نمایش این حالت بر روی سطح, مستلزم رعایت اصول پرسپکتیو است.
اشیایی که ساختمان شکلی آنها از خطوط موازی تشکیل شده است هنگامی که به حالت مایل یا کاملاً در جهت مقابل چشم قرار گیرند فاصله خطوط موازی آن در فاصله دورتر بهم نزدیک می شود ودر صورتیکه به عمق (نقطه گریز در روی افق) ادامه یابد بهم مرسد. بهمین جهت هر قدر فواصل دورتر باشد اندازها نیزکوچکتر خواهد شد.
موقعیت فضایی اشیاء و اجسام طبیعی در اثر مقایسه و چگونگی قرار گرفتن آنها در جلووعقب یکدیگر سنجیده می شود و در نتیجه عمق و فاصل اشیاء مشخص می گردد. با ترسیم عناصرشکلی بر روی سطح به حالتی که شکل ها در جلو و عقب یکدیگر قرار گرفته اند, موقعیت فضایی تصاویر برروی سطح مشخص می شود.
شکوفایی خلاقیت کاربردی
در دوران آموزشی، چه در مدرسه و چه در دانشگاه هیچگاه این موضوع که چگونه تفکر خلاق داشته باشیم، مورد توجه واقع نمیشود و صرفا از ما خواسته میشود که موضوعات ارائه شده را همانگونه که بیان شده است، دقیق و بدون هیچگونه خلاقیت و نوآوری به استاد تحویل دهیم . این مقاله در پیآن است در وهله اول اهمیت این موضوع را روشن کند و سپس با شناخت تواناییهای ذهنی، روشهایی را برای تقویت تفکر خلاق ارائه دهد . در ادامه نقش این تفکر در برقراری ارتباطات مناسب و همچنین نحوه دستیابی به این تفکر مورد بررسی قرار میگیرد .
چمن مصنوعی جهت زیبایی دائمی میادین شهری
این چمن مصنوعی مقاوم در برابر کلیه انواع و شرایط آب و هوا و سخت ترین دماها به گونه ای که میتواند بدون فرسایش شدن در بیرون قرار گیرد;
کلرین (استخرهای شنا) آب دریا (برای قایق ها) و این چمن مصنوعی مقاوم در برابر پریده شدن رنگها;
ترکیبات چمن مصنوعی :
ترکیبات چمن مصنوعی بلوک کوپلیمر (bp): ترکیبی از 95% پلی پروپیلین به اضافه حدود 5% پلی اتیلین;
ترکیبات چمن مصنوعی پلی آمید (pa): یا نلیلون: خیلی گران سفت کم مقاوم در برابر نور ماورای بنفش بادوام و مقاوم در برابر دماهای کم;
ترکیبات چمن مصنوعی پلی ایتیلن (pe): قیمت متوسط کامل انعطاف پذیر مقاوم در برابر نور ماورای بنفش مقاوم در برابر دماهای کم;
ترکیبات چمن مصنوعی پلی پروپلین (pp): نسبتا ارزان تا اندازه ای سفت مقدار دانه های لاستیکی مقاومت آن را در برابر نور مستقیم خورشید کاهش میدهد;
ترکیبات چمن مصنوعی تک فیلامانی: بسیار با دوام بوده ولی به سختس الیاف را راست و مستقیم نگه میدارد. بنابراین بایستی با مواد پشتیبانی شود;
ترکیبات چمن مصنوعی الیاف فیبردار: سریعا ساییده میشوند زیرا نقطه های برخورد بیشتری دارد. پوشش زیاد مواد آن را نامرئی میسازد و از جهش آن جلوگیری میکند.;
ترکیبات چمن مصنوعی کلرین (استخرهای شنا) آب دریا (برای قایق ها) و مقاوم در برابر پریده شدن رنگها;
این جمن مصنوعی نفوذ پذیر و بسیار مجدر برای زه کشی آسان;
این جمن مصنوعی میتواند باز یافت شود و خود را با محیط زیست وفق دهد.
برش در رسم فنی
بعد از رسم تصوير برش خورده، براي رسم ديگر تصاوير، مجدداً جسم را كامل در نظر مي گيريم . آنگاه اگر لازم باشد، با يك صفحه فرضي ديگر جسم را برش مي دهيم. در غير اين صورت با توجه به اينكه جسم كامل در نظر گرفته شده است، تصوير عادي از آن رسم مي كنيم. در تصوير برش خورده، قسمتهايي از جسم يا ساختمان را كه با صفحه فرضي برش در تماس هستند، با هاشور رسم مي كنيم.
هاشور با خط نازك و زاويه 45 درجه رسم مي شود. فاصله دو خط نازك هاشور بر حسب بزرگي و كوچكي قسمتي كه در آن هاشور رسم مي شود، يك تا پنج ميلي متر در نظر گرفته مي شود.
فضای سبز شهر
منظور ازبازدهی اکولوژیکی، زیباسازی بخشهای شهری، کاهش دمای محیط، تولید اکسیژن، افزایش نفوذپذیری خاک در مقابل انواع بارش و مانند اینها می باشد و از دیدگاه حفاظت محیط زیست ، فضاهای سبز شهری، بخش جاندار ساخت کالبدی شهر را تشکیل میدهد.
انواع فضاهای سبز
فضاهای سبز در وهله نخست به فضاهای سبز و سطوح سبز،و در مرحله بعد به شهری و غیرشهری تقسیم میشوند.
تفاوت فضای سبز و سطوح سبز ازنظر اکولوژیکی در این است که سطوح سبز (مثلاً زمین ورزشی چمنکاری شده) نمی تواندمانند فضای سبز شبه جنگلی در کاهش آلودگی صوتی مؤثر باشد و یا به نحو مطلوبی سبب کاهش دما شود.
براساس این تقسیم بندی، فضاها و سطوحی که با کاربری فضای سبز درشهرها ارتباط پیدا میکند، فضاهای سبز عمومی، نیمه عمومی و خیابانی و سطوح سبزعمومی، خیابانی و چمنهای ورزشی را شامل میشود.
فضاهای سبز عمومی واجد بازدهی اجتماعی می باشد و برای عموم مردم برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح قابل استفاده است و معمولاًپارک نامیده میشود. در واقع فضای سبز عمومی (اجتماعی) شامل فضاهای سبز عمومی مجهز به خدمات و تسهیلات میگردد. فضاهای سبز نیمه عمومی دارای بازدهی اکولوژیکی هستند اما تعداد استفادهکنندگان آنها محدود است. محوطههای باز ادارات، پادگانها و بیمارستانها، نمونههایی از این فضا میباشند. فضاهای سبز خیابانی، درختکاری حد فاصل مسیرهای پیادهرو و سوارهرو و همچنین فضاهای میادین و یا زمینهای پیرامون بزرگراههاوخیابانهارا شامل میشود.
سطوح سبز شهری نیز زمینهای ورزشی چمنکاری شده و جزیرهها ولچکیهای کنار خیابان را شامل میشود که عمدتاً جنبه زیبایی شناختی دارد و تا حدی نیز واجد بازدهی اکولوژیکی میباشند. بطورکلی میتوان گفت که بخش قابل توجهی از فضای سبز در طرحهای شهری را فضای سبز عمومی تشکیل میدهد که به دلیل بازدهی اجتماعی واکولوژیکی به طور همزمان از اهمیت بالاتری برخوردار است.
معرفی رشته مهندسی شهرسازی (ارشد)
به نام خدا
با عرض سلام و خسته نباشید و تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری سرورو سالار شهیدان امام حسین (ع)خدمت شما عزیزان و دانش آموختگان رشته مهندسی فضای سبز . در این پست می خواهم اشاره ای کلی به رشته های ارشد مهندسی شهرسازی و بعضی از منابع آن که یکی از رشته هایی هست که ما به دلیل بینابینی بودن رشته می توانیم در آن ادامه تحصیل بدهیم می پردازم ، در ضمن اینم بگم کسانی هم هستند که با مدرک کارشناسی مهندسی فضای سبز الان ارشد شهرسازی رو هم می خوانند هم در حال کار و انجام پروژه های مربوطه هستند با آرزوی کامیابی و موفقیت بچه های فضای سبز ۸۶ دانشگاه زابل ...
شهرسازی، یکی از رشته هایی است که در نیم قرن اخیر توجه بسیاری به آن شده است و دانشکده و کالجهای معروف بسیاری به آن روی آورده اند . این رشته ، امروزه ، کمک شایانی به حل معضلات در سطح شهر و کل جوامع کرده است و توانسته جایگاه ویژه ای برای خود کسب کند.
در کشور ما ایران نیز نیاز بسیاری به متخصص و کارشناس در این رشته احساس شده و می شود و دانشگاههای مختلفی ، سعی بر تاسیس و ایجاد این رشته نموده اند از جمله این دانشگاه ها دانشگاه خودمون زابل هست . در سطح مدیران کشور نیز کم کم ، نیاز به رشته ای همچون شهرسازی احساس شده است و بسیاری از مدیران شهری سعی در فرا گرفتن این دانش ، بصورت دانشگاهی و غیره داشته اند . به عنوان نمونه ، در حالی که تا چند سال پیش ، معدودی از شهرداران در سطح کشور ، دارای تحصیلات در زمینه شهرسازی بودند ، اما امروزه ، این تعداد به شدت افزایش یافته و کم کم سایر مدیران نیز نیاز به کسب این دانش را احساس نموده اند .علاوه بر انجام عملیات عمرانی ، محاسبات سازه ، بحث های معماری و ...